Kontakt
Sekretariát – Kateřina Pelantová
+420 221 900 248
katerina.pelantova@pedf.cuni.cz
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
M. D. Rettigové 4
116 39 Praha 1
26.2.2015
Diskuse o memorandu, které napsal Petr Vopěnka v roce 2013 pro MŠMT. Memorandum je k dispozici např. na: http://fzp.ujep.cz/aktuality/Memorandum.pdf
12.3.2015
Na přednášce bude představena monografie z roku 2014 pod názvem Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně, která byla vydána Univerzitou Karlovou v Praze.
26.3.2015
V semináři budou představeny výsledky výzkumu zaměřeného na žákovskou tvorbu slovních úloh – popis matematické kultury při tvoření slovních úloh, její analýza a některé souvislosti s další matematickou aktivitou žáků 2. stupně ZŠ.
9.4.2015
Cílem přednášky bude nastínit metodu rekonstrukce zrodu matematiky jako deduktivní disciplíny ve starověkém Řecku mezi Thaletem a Eukleidem. Proces vzniku matematiky budeme interpretovat z lingvistického hlediska jako proces postupné konstituce jazyka, v jehož rámci je možné vést deduktivní důkazy. Pokusíme se poukázat na kognitivní jednotu Thaletovy, Pythagorovy a Eukleidovy matematiky a s jejich pomocí charakterizovat tři zásadně odlišná pojetí důkazu v matematice.
23.4.2015
An overview of recent research on mathematics textbooks in the Nordic and Baltic countries will be presented in the seminar. Some of the findings from the network will be discussed: • There is still a huge interest for comparative studies and content analysis studies at all levels of the educational system. • The range of questions posed in the studies seems to grow and expand. • We rarely find studies that are directly building on earlier studies, thus a clear continuation is missing. There are no replication studies or longitudinal studies. • Some conclusions indicate that it would be important for teachers to know more about curriculum and textbooks studies. • Although the range of curriculum material is growing, especially with digital resources there are rarely studies where printed textbooks are seen in combination with digital resources. • An agreed agenda for international textbooks research seems to be missing.
7.5.2015
Osobnost Eduarda Čecha a jeho matematické dílo. Didaktické zásady Eduarda Čecha. Učebnice pro základní školy, které psal Čech jako jediný autor. Učebnice, v nichž byl spoluautorem. Čechovy učebnice pro gymnázia. Hodnocení vybraných učebnic. Poučení z didaktické historie.