Kontakt
Sekretariát – Kateřina Pelantová
+420 221 900 248
katerina.pelantova@pedf.cuni.cz
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
M. D. Rettigové 4
116 39 Praha 1
Doktorský studijní program Didaktika matematiky, který je na PedF UK akreditován od roku 1991, je zaměřen na přípravu vědeckých a koncepčních pracovníků s kompetencemi pro vědecký výzkum v didaktice matematiky a analýzu a evaluaci kurikulárních obsahů výuky matematiky včetně univerzit připravujících učitele. Má za cíl připravit kvalifikované vědecké pracovníky se zaměřením na studium problémů spojených s matematickým vzděláváním na základní a střední škole a s přípravou učitelů matematiky. Absolventi mohou pracovat na fakultách připravujících učitele matematiky, jejichž výuku didaktiky matematiky a příbuzných předmětů by měli vést právě odborníci v této vědní oblasti. Na druhé straně je nutno hledat cesty zkvalitnění výuky matematiky, ať už formou psaní učebních textů, které by měly být výzkumně podloženy, či přímo výukou na školách. Tam mohou absolventi doktorského studia Didaktika matematiky vytvořit odborné prostředí, které se stane inspirujícím pro další učitele matematiky, povede k širší spolupráci mezi učiteli a přispěje ke kultivaci matematického vzdělávání.
Absolvent doktorského studia ve studijní programu Didaktika matematiky je připraven řešit teoretické i aplikační otázky matematického vzdělávání populace a provádět vědeckou i pedagogickou činnost v této oblasti. Přispívá ke zkvalitňování matematického vzdělávání žáků i k profesionalitě učitelů formou přípravy a ověřování učebních textů, realizací pedagogického výzkumu a dalšího vzdělávání učitelů či vlastní výukou matematiky. Může působit na vysokých školách, ve vědeckých ústavech i jako vysoce kvalifikovaný učitel-prostředník mezi výzkumem a praxí. Dokáže: rozpoznat aktuální nosná témata studijního programu; navrhovat, realizovat a vyhodnotit výzkum přinášející původní výsledky; soustavně sledovat domácí a zahraniční odbornou literaturu a kriticky ji posuzovat; publikovat výsledky své práce v recenzovaných časopisech, na konferencích domácích i zahraničních, v učebnicích, případně v monografiích.
Absolvent doktorského studia programu Didaktika matematiky najde uplatnění:
– na vysokých školách (eventuálně ve výzkumných ústavech Akademie věd i dalších) jako pedagogický a výzkumný pracovník s ambicí dalšího vědeckého růstu (směrem k habilitaci),
– na základních a středních školách, v pedagogických centrech apod. jako učitel-výzkumník („teacher-researcher“)* a jako pracovník, u něhož se předpokládá, že bude prostředníkem mezi výzkumem a praxí,
– v managementu různých vzdělávacích institucí či v odborné poradenské sféře.
*V případě předchozího učitelského vzdělání. Studijní program Didaktika matematiky nenahrazuje pregraduální učitelské vzdělání.
Od uchazeče o doktorské studium v programu Didaktika matematiky se očekává, že– projevuje zájem a prokazatelné aktivity v oblasti didaktiky matematiky (např. vystoupení na odborném semináři nebo na konferenci pro učitele, odborné publikace apod.), – orientuje se v některých odborných časopisech a monografiích vztahujících se k didaktice matematiky, – je schopen číst s porozuměním odbornou literaturu z didaktiky matematiky nebo psychodidaktiky v některém světovém jazyce, – má představu o problematice, které se chce ve svém doktorském studiu věnovat, a je schopen ji konkretizovat v podobě rámcové osnovy.
Přijímací řízení je vedeno formou odborné rozpravy, která se týká:
– tematiky předpokládaného studia; k této části rozpravy předkládá uchazeč předem písemný podklad v rozsahu do 10 stran a očekává se, že tento projekt bude obsahovat vlastní myšlenky i seznam výchozí literatury,
– prostudované didaktické a matematické literatury,
– dosavadních pedagogických zkušeností uchazeče.
Uchazeči by měli před vlastní přijímací zkouškou kontaktovat předsedkyni oborové rady a zkonzultovat své představy o práci i případném školiteli.
Předpisy k doktorskému studiu jsou na stránkách Vědeckého oddělení (např. náležitosti disertační práce, žádost o zahraniční pracovní cestu pro doktorandy, náležitosti individuálního studijního plánu; důležité je opatření č. 3 z roku 2013).
Studijní plán, který tvoří podklad pro tvorbu ISP (individuálního studijního plánu), je ke stažení zde. Následují některé doplňující informace.
Další užitečné informace najdete na této stránce.