Informace pro doktorandy

FOR ENGLISH, GO HERE.

Doktorský studijní program Didaktika matematiky, který je na PedF UK akreditován od roku 1991, je zaměřen na přípravu vědeckých a koncepčních pracovníků s kompetencemi pro vědecký výzkum v didaktice matematiky a analýzu a evaluaci kurikulárních obsahů výuky matematiky včetně univerzit připravujících učitele. Má za cíl připravit kvalifikované vědecké pracovníky se zaměřením na studium problémů spojených s matematickým vzděláváním na základní a střední škole a s přípravou učitelů matematiky. Absolventi mohou pracovat na fakultách připravujících učitele matematiky, jejichž výuku didaktiky matematiky a příbuzných předmětů by měli vést právě odborníci v této vědní oblasti. Na druhé straně je nutno hledat cesty zkvalitnění výuky matematiky, ať už formou psaní učebních textů, které by měly být výzkumně podloženy, či přímo výukou na školách. Tam mohou absolventi doktorského studia Didaktika matematiky vytvořit odborné prostředí, které se stane inspirujícím pro další učitele matematiky, povede k širší spolupráci mezi učiteli a přispěje ke kultivaci matematického vzdělávání.

Profil absolventa

Absolvent doktorského studia ve studijní programu Didaktika matematiky je připraven řešit teoretické i aplikační otázky matematického vzdělávání populace a provádět vědeckou i pedagogickou činnost v této oblasti. Přispívá ke zkvalitňování matematického vzdělávání žáků i k profesionalitě učitelů formou přípravy a ověřování učebních textů, realizací pedagogického výzkumu a dalšího vzdělávání učitelů či vlastní výukou matematiky. Může působit na vysokých školách, ve vědeckých ústavech i jako vysoce kvalifikovaný učitel-prostředník mezi výzkumem a praxí. Dokáže: rozpoznat aktuální nosná témata studijního programu; navrhovat, realizovat a vyhodnotit výzkum přinášející původní výsledky; soustavně sledovat domácí a zahraniční odbornou literaturu a kriticky ji posuzovat; publikovat výsledky své práce v recenzovaných časopisech, na konferencích domácích i zahraničních, v učebnicích, případně v monografiích.

Absolvent doktorského studia programu Didaktika matematiky najde uplatnění:
– na vysokých školách (eventuálně ve výzkumných ústavech Akademie věd i dalších) jako pedagogický a výzkumný pracovník s ambicí dalšího vědeckého růstu (směrem k habilitaci),
– na základních a středních školách, v pedagogických centrech apod. jako učitel-výzkumník („teacher-researcher“)* a jako pracovník, u něhož se předpokládá, že bude prostředníkem mezi výzkumem a praxí,
– v managementu různých vzdělávacích institucí či v odborné poradenské sféře.
*V případě předchozího učitelského vzdělání. Studijní program Didaktika matematiky nenahrazuje pregraduální učitelské vzdělání.

Vstupní požadavky na uchazeče

Od uchazeče o doktorské studium v programu Didaktika matematiky se očekává, že– projevuje zájem a prokazatelné aktivity v oblasti didaktiky matematiky (např. vystoupení na odborném semináři nebo na konferenci pro učitele, odborné publikace apod.), – orientuje se v některých odborných časopisech a monografiích vztahujících se k didaktice matematiky, – je schopen číst s porozuměním odbornou literaturu z didaktiky matematiky nebo psychodidaktiky v některém světovém jazyce, – má představu o problematice, které se chce ve svém doktorském studiu věnovat, a je schopen ji konkretizovat v podobě rámcové osnovy.
Přijímací řízení je vedeno formou odborné rozpravy, která se týká:
– tematiky předpokládaného studia; k této části rozpravy předkládá uchazeč předem písemný podklad v rozsahu do 10 stran a očekává se, že tento projekt bude obsahovat vlastní myšlenky i seznam výchozí literatury,
– prostudované didaktické a matematické literatury,
– dosavadních pedagogických zkušeností uchazeče.

Uchazeči by měli před vlastní přijímací zkouškou kontaktovat předsedkyni oborové rady a zkonzultovat své představy o práci i případném školiteli.

Předpisy k doktorskému studiu jsou na stránkách Vědeckého oddělení (např. náležitosti disertační práce, žádost o zahraniční pracovní cestu pro doktorandy, náležitosti individuálního studijního plánu; důležité je opatření č. 3 z roku 2013).

Studijní povinnosti a individuální studijní plán

Studijní plán, který tvoří podklad pro tvorbu ISP (individuálního studijního plánu), je ke stažení zde. Následují některé doplňující informace.

  • Student průběžně pracuje na své disertační práci, tedy koncipuje, realizuje a vyhodnocuje vlastní výzkum. Celý proces průběžně zpracovává písemnou formou a konzultuje se svým školitelem. Formální požadavky na disertační práci najdete na webu Vědeckého oddělení stejně jako příslušné formuláře přihlášky k obhajobě.
  • Ještě před odevzdáním disertační práce je nutné poslat N. Vondrové seznam publikační činnosti doktoranda (formátovaný podle vzoru zde) a seznam jeho přednášek a seminářů na konferencích a dalších odborných akcích. Po odevzdání disertační práce pošle doktorand její pdf verzi také N. Vondrové (nada.vondrova@pedf.cuni.cz). Práce bude následně rozeslána členům komise, jejíž složení schvaluje OR.
  • Oborová rada doporučuje, aby každý doktorand, pokud to bude možné, realizoval část svého studia v zahraničí. KMDM má poměrně bohatou spolupráci s mnoha zahraničními pracovišti. To znamená, že doktorandi mohou požádat o pobyt v zahraničí v rámci programu Erasmus pro studenty. Minimální doba pobytu je 3 měsíce a pobyt je možné prodloužit i na jeden rok. Na zahraničním pracovišti je vždy určen pracovník, který spolu s doktorandem připravuje náplň jeho pobytu. Aktuální seznam pracovišť, na které je výjezd možný, najdete na fakultních stránkách zahraničního oddělení, část Erasmus. Jde vždy o pracoviště přiřazené ke KMDM. Bližší informace podá katedrální koordinátorka Erasmu, doc. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz), která také může doporučit vhodné zahraniční pracoviště. KMDM vyhlašuje každoročně (většinou na jaře) konkurz na pobyt v zahraničí v následujícím školním roce.
  • Doktorand si eviduje aktivní činnost se žáky (např. při organizování matematických soutěží, kroužků apod.), autorství úloh pro MO, spolupráci při psaní učebnic nebo jiných didaktických textů, účast na dalším vzdělávání učitelů, lektorství v tomto vzdělávání apod. Tyto aktivity vykazuje v rámci každoročních hodnocení v září.
  • Konkrétní zaměření a studijní literaturu pro doktorskou státní zkoušku stanovuje příslušný zkoušející ve vazbě na zaměření disertační práce studenta. Přihlášku lze stáhnout na webu oddělení vědy. Přihlášku vyplní doktorand ve spolupráci se svým školitelem a odevzdává předsedkyni OR (nejméně tři měsíce před plánovaným konáním). Ta zorganizuje termín zkoušky a s OR projedná složení komise. Minimálně 14 dní před konáním zkoušky je nutné poslat N. Vondrové: (a) výsledné práce z předmětu Didaktika matematiky 1 – konkrétně popis svého výzkumu z hlediska metodologie (max. 5 stran) a rešerši, (b) seznam pěti až deseti titulů z oblasti didaktiky matematiky, matematiky, pedagogiky a psychologie, které doktorand prostudoval a přitom nejsou v bezprostředním vztahu k tématu práce (viz také seznam literatury níže). Tyto materiály budou poskytnuty členům komise.
  • Účast na konferencích. Během celého svého studia se student aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahraničí i konferencí určených pro učitele, a to nejméně jednou za školní rok. Je vyžadována aktivní účast na min. třech odborných konferencích v českém či slovenském jazyce a min. jedné vědecké konferenci v anglickém či německém jazyce.
  • Účast na jiných odborných akcích. Během celého svého studia se student: účastní akcí pořádaných KMDM pro učitele i výzkumníky a podílí se na jejich organizacích; účastní vědeckého semináře KMDM nebo (po schválení oborovou radou) odpovídajícího semináře organizovaného jiným pracovištěm; aktivně účastní výjezdních Doktorandských škol z didaktiky matematiky.
  • Publikace: Student průběžně publikuje výsledky své práce ve vědeckých časopisech (min. jedna publikace) a sbornících z vědeckých konferencí (min. jedna publikace) i v časopisech pro učitele a sbornících z akcí pro učitele (min. dvě publikace). Min. dvě publikace musí být napsány ve světovém jazyce.

Odpovědi na často kladené otázky

  1. Předmět DM1 nemusí předcházet předmětu DM2.
  2. DM2 se vyhlašuje ad hoc, podle možností katedry. Konzultujte s předsedkyní oborové rady.
  3. Na zkoušce z psychologie a pedagogiky se lze dohodnout i individuálně s přednášejícími (po poradě se školitelem a předsedkyní oborové rady), student si také může vybrat z oficiální nabídky fakulty – viz web Vědeckého oddělení, Kurzy a semináře, obor Pedagogická psychologie, Pedagogika, Speciální pedagogika).
  4. Na zkoušce z matematiky se dohodněte individuálně s garantem prof. Kvaszem – kurz povede buď on, nebo doporučí vhodného přednášejícího.
  5. Zkoušku z cizího jazyka zajišťuje kabinet cizích jazyků. Viz web Vědeckého oddělení.
  6. Veškeré tiskopisy odevzdávané na oddělení vědy (např. zkušební zprávy, ISP apod.) odevzdávejte sekretářce KMDM, která je na oddělení vědy odnese.
  7. OR doporučuje, aby úvazek prezenčního studenta doktorského studia nepřevýšil 50 %. V opačném případě by měl nastoupit či přestoupit do kombinovaného studia.
  8. Oborová rada připravila seznam literatury, kterou považuje pro doktorské studium v DM za zásadní (plus kapitola o didaktice matematiky v knize, která je ke stažení zde: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/549). Dokument obsahuje také informace o zdrojích, které je možno využít při zpracování disertační práce, včetně přehledu databází světových časopisů.
  9. Výsledky splnění předmětů zapisuje vedoucí předmětu do SIS. Pokud to není možné (v SIS není otevřený kurz a daný předmět plní student jako individuální), kontaktujte prof. Vondrovou hned po začátku plnění předmětu. Ta vás zapíše a následně zapíše i splnění předmětu. Problém může nastat v okamžiku, kdy student plní nějaký předmět, který nabízí fakulta jako hromadný. Tam výsledky zapisuje jejich vyučující, ale SIS to ve vašem plánu „neví“ a píše, že jste nesplnili. Pak je nutné přes SIS požádat o změnu předmětu. Žádost dorazí k předsedkyni OR, ta ji schválí, a tím pádem budete mít ve svém plánu správné číslo a objeví se vám tam také správný výsledek.

Užitečné informace

  • Kde hledat elektronické zdroje pro disertaci: Doporučujeme kontrolovat web knihovny PedF, kde se ukazují aktuální informace o přístupech k odborné literatuře. Přes web knihovny se dostanete na Elektronické informační zdroje (z fakultního počítače není nutné se přihlašovat, z domácího počítače se můžete přihlásit pomocí Portálu E-Proxy svým číslem průkazu doktoranda nebo zaměstnance a hesla, které jste dostali při získání tohoto průkazu). Až se dostanete na portál elektronických zdrojů, objeví se vám různé databáze. Pro oblast didaktiky matematiky doporučujeme Kluwer (čili Springer), Current Content, Proquest, Science Direct, Web of Knowledge. Ve většině případů budete moci stahovat pdf verze celých příspěvků či dokonce knih. Univerzita předplácí elektronickou verzi řady časopisů. Jejich skladba se stále mění, proto je dobré uvedené stránky čas od času prozkoumat. Začít vyhledávání můžete přes univerzální vyhledávač www.ukaz.cuni.cz.
  • Seznam okopírovaných článků, knih a sborníků k dispozici v tzv. Zlatém fondu KMDM. Zde je seznam nejdůležitějších časopisů v našem oboru (v AJ). Zde je odkaz na nejdůležitější časopisy oboru seřazených podle mezinárodních hodnocení: https://ued.uniandes.edu.co/portfolio/ranking-of-mathematics-education-journals/
  • Pro každého, kdo zpracovává rešerši, je velmi užitečný článek J. Mareše o tom, jak zpracovat přehledovou studii v časopisePedagogická orientace.
  • Pro tvorbu článků typů systematic review můžete využít systémPRISMA(see also http://www.prisma-statement.org/PRISMAStatement/Checklist, http://www.prisma-statement.org/PRISMAStatement/FlowDiagram - Flow diagram). Podrobněji je to popsánozde.
  • Naprosto zásadní je kniha: Compendium for early career researchers in mathematics education
  • Zde najdete prezentaci z doktorandské školy v květnu 2024, která upozorňuje na důležité informace týkající se psaní článků (a v důsledku i disertace a sborníkových příspěvků) z Compendia. Můžete zhlédnout nahrávku vystoupení, v němž je tato prezentace komentována a v němž prezentující upozorňuje na úskalí spojená s psaním článků:

Další užitečné informace najdete na této stránce.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. podrobné nastavení