Kontakt
Sekretariát – Kateřina Pelantová
+420 221 900 248
katerina.pelantova@pedf.cuni.cz
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
M. D. Rettigové 4
116 39 Praha 1
v rámci své přípravy na učitelské povolání se budete od prvního do pátého ročníku setkávat s předměty, jejichž studiem si rozšíříte své znalosti a dovednosti z matematiky a didaktiky matematiky pro Vaše úspěšné učení matematice žáků 1. stupně základní školy. Nabízíme Vám zde pohled do Vašeho budoucího studia.
V souladu s profesními standardy usilujeme o to, aby naši studenti ve své budoucí životní roli učitele – průvodce žáka
Pro studium matematiky a didaktiky matematiky je v každém ročníku předem stanovený hodinový rozsah. Je na nás všech, a hlavně na Vás, jak tento čas vytěžíme a jak Vy využijete nabízené pomoci a spolupráce. Učitelé z KMDM Vám budou předkládat nejnovější poznatky o procesu učení se matematice a jak se vyhnout vzniku formálních poznatků (tj. takových, které sice „umíte“, ale ne zcela jim rozumíte a neumíte je použít v nestandardní situaci). V souladu s moderními trendy ve světě povedou výuku vesměs v konstruktivistickém, podnětném, objevitelském pojetí. Tedy učitelé z KMDM Vám nebudou předávat hotové poznatky a ty pak procvičovat a zkoušet, ale provedou Vás k poznání a porozumění řešením mnoha úloh, otázkami a diskusemi. Pro někoho toto pojetí možná bude nové, pro někoho možná zpočátku nepříjemné, na někoho může způsob práce působit i chaoticky. Ale když tyto chvíle překonáte, když porozumíte způsobu nabývání nových poznatků a hlavně když uvidíte, že žáci takto vedeni prožívají radost z poznání, věříme, že toto pojetí výuky a učení se matematiky přijmete za své. Seznámíte se s moderní didaktikou matematiky tak, abyste byli schopni ve své praxi kvalitně učit podle jakýchkoliv učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ včetně učebnic Hejného metody.
Abychom Vám umožnili zažít autentické objevování, či znovuobjevování matematických poznatků, budeme velice často pracovat v kontextech, které nejsou běžně známé ze školské matematiky. Vždy to ale bude takový kontext, takové didaktické prostředí, které bude snadno využitelné při práci s dětmi 1. stupně ZŠ.
Nejdůležitější, co od Vás, studentů, očekáváme, je otevřený přístup k učení se, zájem o děti i o profesi učitele, aktivní zapojení se do společné práce a využívání nabízených možností. Jsme si vědomi toho, že do studia učitelství vstupují studenti s velice pestrou škálou znalostí a dovedností z matematiky. Během celého Vašeho studia nabízíme pomoc v podobě konzultací a občas i nabídek volitelných předmětů k doplnění Vašich matematických znalostí a dovedností na nezbytně nutnou úroveň, která pokrývá alespoň matematiku 2. stupně ZŠ. Pro ty z Vás, kteří byste chtěli hlouběji poznávat některé oblasti matematiky, pronikat do vlastního myšlení a myšlení žáků, nabízíme již od 1. ročníku různé možnosti pro Váš rozvoj počínaje možnostmi zpracovat některé zajímavé téma pro seminární či ročníkovou práci, realizovat drobné i větší výzkumy pro diplomovou práci, až po systematickou práci v různých výběrových seminářích.
Povinné předměty jsou dány akreditovaným studijním plánem. Obsah učiva většiny předmětů je rozložen do přednášek a seminářů. Nové učivo daného předmětu je vždy představeno na přednáškách. Na seminářích je vyžadována jeho znalost a učivo je dále upevňováno a prohlubováno. Je proto důležité všechny přednášky navštěvovat, i když účast na nich není povinná. Obsah, který přinášejí, však povinný je.
První dva roky studia jsou více zaměřeny na dobudování matematického základu, na kterém pak budete stavět poznatky z didaktiky matematiky ve 3. a 4. ročníku studia. V posledním ročníku studia již žádný povinný matematický předmět není. Můžete si ještě prohloubit své poznání z didaktiky matematiky úzce propojené na praxi, pokud si zvolíte vedoucího své souvislé praxe učitele z KMDM.
Od 1. ročníku je velice důležité, abyste si vedli pečlivé záznamy o své práci, průběžně je komentovali z hlediska svého porozumění látce, a tak si založili svá studentská PORTFOLIA. Je to cenná evidence Vašeho profesního rozvoje, ze které můžete těžit nejen při ukončování Vašeho studia u státní závěrečné zkoušky (viz níže o portfoliu), ale zejména ve své praxi.
1. ročník
zimní semestr
letní semestr
2. ročník
zimní semestr
letní semestr
3. ročník
zimní semestr
letní semestr
4. ročník
zimní semestr
letní semestr
5. ročník
zimní semestr
letní semestr
KMDM se podílí na vedení studentů při Asistentské praxi k oborovým didaktikám I a III a vede studenty k všímání si a reflektování důležitých didaktických, komunikačních i sociálních jevů ve třídě.
Dále KMDM nabízí nad rámec povinných předmětů i výběrový seminář z didaktiky matematiky, který je přístupný studentům již od 1. ročníku. Jeho obsah se každý semestr obměňuje, a tedy je možné absolvovat kurz opakovaně. Podle složení studentů zapsaných do kurzu jsou nabízeny různé aktivity jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky.
KMDM každý rok pořádá několik konferencí pro učitele matematiky různých typů a stupňů škol. Jsou to například Dva dny s didaktikou matematiky (vždy v únoru), Setkání s Hejného metodou (vždy v listopadu), mezinárodní konference SEMT (vždy v srpnu každý lichý rok), dále jsou to konference k různým výzkumným projektům. Studenti jsou vyzýváni k organizační pomoci na těchto konferencích, což je dobrá příležitost seznámit se s děním v oblasti vzdělávání učitelů. Studenti se pravidelně účastní dalších akcí katedry (VědaFest, Mezinárodní den matematiky, Pomůckobraní, …).
V průběhu studia matematiky a didaktiky matematiky v oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ získávají studenti řadu vědomostí, dovedností a zkušeností o svém oboru. Průběh studia, vývoj vlastního poznání mají studenti zachycen v podobě písemných materiálů, mnoho poznatků si odnáší ve svém vědomí, ve svých názorech, postojích a ve svém přesvědčení. Písemné materiály mohou být základem didakticko-matematického portfolia. Jeho smyslem je odnést si ze studia do praxe didaktickou „surovinu“, která studentovi jako budoucímu učiteli bude zdrojem inspirace a podpůrných didaktických materiálů, ale také “zrcadlem” rozvoje jeho pedagogické osobnosti.
K založení portfolia jsou studenti vyzváni již v 1. roce svého studia. V průběhu dalších let jej doplňují, rozšiřují a upravují tak, aby jim (nejen v budoucnu) co nejlépe sloužilo. Materiály vkládané do portfolia si studenti vybírají sami, ve vyšších ročnících dostávají od vedoucích kurzů konkrétní náměty k obohacení, utřídění, revizi nebo reflexi vložených materiálů. Tyto výstupy jsou pak také součástí společné rozpravy při uzavírání některých kurzů/předmětů.
Kromě naplnění výše uvedeného smyslu student/ka může využít své portfolio u SZZ, a to dvojím způsobem. Buď jako Podpůrné, nebo jako Státnicové, které obhajuje místo tradiční rozpravy nad vylosovanými okruhy.
Podpůrné portfolio
Nasbírané materiály student/ka uspořádá do jedné složky, kterou může využít jako Podpůrné portfolio u SZZ. To může však obsahovat pouze vlastní materiály – reflektované záznamy z přednášek, seminářů, přípravy na semináře a na vyučovací hodiny v rámci praxí a na kroužky, záznamy z hospitací a případně i experimentů, seminární práce, soubory řešených úloh, myšlenkové mapy apod. Naopak nemělo by obsahovat kopie textů z odborných knih, prezentací z přednášek a seminářů, které nejsou reflektovány z hlediska osobní zkušenosti studenta/ky, ani kopie vypracovaných státnicových okruhů. Podpůrné portfolio může student/ka používat při odborné rozpravě k ilustraci diskutovaného tématu. Nemá jej k dispozici při písemné přípravě na zkoušku. Další požadavky na Podpůrné portfolio kladeny nejsou, a z tohoto důvodu nepodléhá žádnému hodnocení.
Státnicové portfolio
Pokud by chtěl student/ka své portfolio zpracovat pro obhajobu u SZZ (Státnicové portfolio) je potřeba, aby materiály v portfoliu byly navíc tříděny a uspořádány podle zvoleného klíče, který je srozumitelně popsán. Struktura portfolia do značné míry závisí pouze na studentovi/ce. Musí však obsahovat určité náležitosti.
Oblast A - role autora
Oblast B - matematický obsah
Student/ka uvede číslo/čísla státnicových okruhů, kterých se matematický obsah materiálu týká. Je potřeba, aby matematický obsah vložených materiálů pokrýval téměř všechny okruhy SZZ. Pokud bude některý okruh chybět, student/ka uvede komentář, proč chybí.
Oblast C - didaktické jevy
Student/ka své portfolio odevzdá v elektronické nebo papírové formě nejpozději v den ukončení přihlašování k SZZ PhDr. Janě Slezákové, Ph.D. Velice doporučujeme svůj úmysl zpracovat portfolio jako Státnicové co nejdříve konzultovat s kterýmkoliv vyučujícím z oddělení pro 1. stupeň na KMDM a před odevzdáním alespoň jednou konzultovat jeho předfinální podobu. Portfolio bude posouzeno týmem hodnotitelů dle stanovených kritérií (viz níže). Rozhodnutí o přijetí, či nepřijetí portfolia jako Státnicového k obhajobě obdrží student/ka 3 týdny před svým termínem SZZ z matematiky s didaktikou. V případě, že portfolio nesplňuje kvality Státnicového portfolia, může jej student/ka využít jako Podpůrné. V případě, že je portfolio uznáno jako Státnicové, doporučujeme, aby student/ka hned po oznámení složení státnicových komisí oslovil/a svého zkoušejícího a domluvil/a s ním konzultaci. Při ní zkoušející vybere tři oblasti, na které budou zaměřeny otázky při SZZ.
Student/ka volí
jednu ze dvou variant skládání státní závěrečné zkoušky:
(1) odborná
rozprava nad dvěma tematickými okruhy,
(2) obhajoba portfolia z matematiky a didaktiky matematiky.
Student/ka si vylosuje dva tematické okruhy, jeden z oblasti aritmetiky (č. 1–17), druhý z oblasti geometrie, práce s daty, kombinatoriky aj. (č. 18–33). Zkoušející konkretizuje okruh prostřednictvím úloh, problémů, výukových situací, žákovských řešení apod. Po písemné přípravě student/ka prokáže nadhled nad okruhem, porozumění klíčovým pojmům a tezím v krátkém souvislém projevu s oporou o teorii a zkušenosti z vlastní praxe a reaguje na otázky členů zkušební komise. Může přitom využívat učebnice matematiky, které budou na místě k dispozici, a podpůrné portfolio (viz níže). Ke zkoušce student/ka předkládá seznam prostudované didakticko-matematické literatury, rozdělený na povinnou, doporučenou a další literaturu (viz níže).
Podpůrné portfolio
Podpůrné portfolio u SZZ je dobrovolné. Student/ka jej odevzdá komisi předtím, než se jde připravovat na vylosované okruhy. K dispozici jej má při zkoušení (může si nalistovat podpůrný materiál a pracovat s ním při zkoušení, tedy nikoliv při přípravě). Podpůrné portfolio může obsahovat pouze vlastní materiály – přípravy na semináře, vyučovací hodiny a kroužky, záznamy z hospitací a experimentů, seminární práce, soubory řešených úloh, myšlenkové mapy apod. Naopak nemělo by obsahovat vypracované státnicové okruhy, ani kopie textů z odborných knih, prezentací z přednášek a seminářů, které nejsou reflektovány z hlediska osobní zkušenosti studenta/ky. Podpůrné portfolio může student/ka používat při odborné rozpravě, nemá jej k dispozici při písemné přípravě před zkouškou.
Seznam literatury
Seznam literatury student/ka předkládá povinně při ústní zkoušce vytištěný na A4. Při zkoušce se na něj student/ka může odkazovat (pokud vylosovaný okruh s titulem souvisí), stejně tak zkoušející. Počet položek v seznamu je libovolný, alespoň však tři tituly. V seznamu mohou být uvedeny pouze tituly související s výukou matematiky (nikoliv obecně pedagogické nebo didaktické), které student/ka skutečně prostudoval/a (pokud se student/ka neseznámil/a např. s celou monografií ale jen některými kapitolami, uvede v seznamu pouze tyto kapitoly). Seznam by měl být jednotně naformátován, ideálně podle některé z citačních norem, a rozdělen na povinnou a doporučenou či doplňkovou literaturu. Může obsahovat zvlášť také oddíl např. s prostudovanými učebnicovými řadami a příručkami, inspirativními online portály, odbornými fóry, youtube kanály aj., které se věnují matematice či didaktice matemaiky, a jejichž obsah student/ka dlouhodobě sleduje. Seznamy povinné, doporučené a doplňkové literatury jsou uvedeny pro každý předmět studia zvlášť v SIS a Moodle.
Hodnocení odborné rozpravy
Hodnocena je hloubka znalostí z oblasti matematiky a didaktiky matematiky, schopnost souvisle pojednat o daném tématu, propojovat teoretické poznání s dosavadní praxí, vidět souvislosti v rámci výuky matematiky, ilustrovat obecné jevy konkrétními příklady, zamýšlet se a diskutovat nad problematickými jevy, argumentovat, analyzovat a zdůvodňovat své postoje k vyučování matematice.
Pro studenty (PS, KS, CŽV), kteří vstoupili do studia v roce 2019 a později. (NOVÉ)
Pro studenty (PS, KS, CŽV), kteří vstoupili do studia před rokem 2019. (STARÉ)
Orientační seznam doporučené literatury k jednotlivým okruhům.
Student/ka své portfolio odevzdá v elektronické nebo papírové formě nejpozději v den ukončení přihlašování k SZZ PhDr. Janě Slezákové, Ph.D. Doporučujeme svůj úmysl zpracovat portfolio co nejdříve konzultovat s kterýmkoliv vyučujícím z oddělení pro 1. stupeň na KMDM a před odevzdáním alespoň jednou konzultovat jeho předfinální podobu. Portfolio bude posouzeno týmem hodnotitelů dle stanovených kritérií. Rozhodnutí o přijetí, či nepřijetí portfolia k obhajobě obdrží student/ka 3 týdny před svým termínem SZZ z matematiky a didaktiky matematiky. V případě, že portfolio není přijato, může jej student/ka využít jako podpůrné při skládání SZZ formou odborné rozpravy (viz varianta 1). V případě, že je portfolio přijato k obhajobě, doporučujeme, aby student/ka hned po oznámení složení státnicových komisí oslovil/a svého zkoušejícího a domluvil/a s ním konzultaci. Při ní zkoušející vybere tři oblasti, na které budou zaměřeny otázky při SZZ.
Průběh obhajoby
portfolia
Při ústní zkoušce jsou studentovi/ce zadány dvě konkrétní
otázky z vybraných oblastí, na které se s oporou o relevantní materiály z
portfolia písemně připraví. Student/ka nejprve stručně (cca 5 minut) představí
své portfolio (jeho strukturu, obsah, silné a slabé stránky, předpokládané
využití v budoucnosti apod.), poté vede rozpravu na zadané otázky,
předkládá materiály z portfolia a reaguje na otázky členů zkušební komise. Ke
zkoušce student/ka předkládá seznam prostudované didakticko-matematické
literatury, pokud není přímo součástí portfolia, rozdělený na povinnou,
doporučenou a další literaturu.
Hodnocení obhajoby
portfolia
Hodnocena je kvalita a
originalita předloženého portfolia, jeho prezentace, schopnost studenta/ky
vybrat a využít materiály z portfolia při odborné rozpravě nad zadanými
otázkami.
Obecné informace o psaní, odevzdání a obhajobě diplomové práce naleznete na stránkách KPPP.
Témata diplomových prací na KMDM si student může vybrat z nabídky ze seznamu v SIS, případně si vymyslet vlastní téma a dohodnout se přímo s vyučujícím.
Student odevzdává jeden výtisk diplomové práce na sekretariát KMDM v době, kdy odevzdá elektronickou verzi práce. Nezáleží na způsobu, jakým je výtisk svázán. Výtisk bude po obhajobě studentovi vrácen.