Kontakt
Sekretariát – Kateřina Pelantová
+420 221 900 248
katerina.pelantova@pedf.cuni.cz
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
M. D. Rettigové 4
116 39 Praha 1
Koordinátor: Antonín Jančařík
Koordinátorka: Radka Wildová
Koordinátorka: Radka Wildová
Hlavní řešitelka: Eliška Walterová
Anotace: Výzkum je zaměřen na fylogenezi matematického myšlení v evropské kultuře a ontogenezi matematického myšlení žáka (do 16 let). Je zaměřen na hledání fenoménů, pomocí nichž je možné popsat a analyzovat jak vývojové,tak krátkodobé myšlenkové procesy. Snažíme se odhalovat mechanismy, kterými jsou tyto procesy řízeny, a implementovat je do školních situací. Věříme, že tím přispějeme ke zlepšení vyučovacího prostředí pomocí konstruktivníhopřístupu k edukačním strategiím. Výzkum je též zaměřen na studium vzájemného ovlivňování antropomatematiky a filozofie výchovy a důsledků, které z toho vyplývají pro přípravu učitelů.
Anotace: Výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání směřuje k systémovému řešení profesionalizace učitelství v podmínkách české kurikulární reformy a evropského vzdělávacího kontextu. Cíle jsou formulovány ve třech základních oblastech zkoumání. 1. Analyzovat proměny učitelské profese, identifikovat klíčové profesní kompetence ve vazbě na měnícící se pojetí cílů, obsahů a strategií školního vzdělávání. 2. Vytvořit teoretické zázemí pro proměnu kurikula učitelského vzdělávání, zejména pedagogicko-psychologické a oborově didaktické přípravy. 3. Koncipovat model profesního rozvoje učitelů a ověřovat nové přístupy k dalšímu vzdělávání učitelů.
Donor: Ministerstvo životního prostředí
Anotace: Cílem projektu je návrh ucelené metodiky environmentálního vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj formou e-learningu. Formulace cílů a nástrojů, hodnocení jejich relevance pro cílové skupiny. Vytvoření vzdělávacích obsahů pro celoživotní vzdělávání, vypracování metodiky jejich průběžné transformace do e-learningové podoby. Tvorba a pilotní ověření pravidelně aktualizovaného vzdělávacího programu a metodiky vč. technologie pro následně vzniklé výukové e-learningové moduly. Výzkum praktické využitelnosti produktů, uplatnění evaluačních mechanismů; související výzkum indikátorů environmentálního vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Cílem je vznik systému environmentálního vzdělávání formou e-learningu ve vazbě na jednotlivé vzdělávací instituce nejen v ČR, ale i v zahraničí – řešeno vznikem regionálního Centra expertizy pro environmentální vzdělávání v rámci ČR, napojeného na síť regionálních center (RCE) vzniklých v souvislosti s UNESCO Dekádou vzdělávání pro udržitelný rozvoj a sdružených v United Nations University. Projekt má ve svém výsledku naplnit potřeby praxe, a to s možností průběžné aktualizace. V rámci systému EV a VUR má rozvíjet soustavný odborný dialog týkající se metod, cílů a prostředků EV a VUR na různých úrovních.